ZOKA 2020 (inschrijven, lees verder)
Let op: Deze activiteit heeft in het verleden plaats gevonden.
Zomerkamp 2020
Al maanden, zo niet het hele jaar, kijken we uit naar het zomerkamp. Al eind vorig jaar is de leiding begonnen met het boeken van de locatie, bedenken van thema en maken van programma's. En toen kwam Corona en werd alles anders.
Op deze pagina lees je alle info over het ZOKA. We beginnen met info voor kinderen en ouders. Verderop is de info voor ouders te vinden, waarvan zij ten minste een deel moeten delen met hun kinderen.
Groetjes van de Welpenleiding Ochtendhorde
Info voor de kinderen en ouders:
Zomerkamp en thema
We gaan op reis! We maken samen een Reis om de Wereld, en dat doen we in 3 dagen. We verwachten jullie op zondag 12 juli om 13:30 uur op de blokhut. Op dinsdag 14 juli kunnen jullie om 20:00 uur weer worden opgehaald.
Slapen
Slapen doen we in nesten. Ieder nest slaapt in een eigen tent. De leiding slaapt apart.
Programma
Het programma ziet er helaas anders uit dan normaal. Dit jaar helaas geen uitje en niet zwemmen. We blijven op de blokhut en gaan daar een hoop lol beleven in onze reis om de wereld. We hebben wel een lust-niet-bon en een manitoe. We hebben ook (coronaproof) corvee, we zingen ook een liedje als je eet voordat er mie-ma-moetsie- is gezegd en ja....de nieuwe kinderen krijgen ook de kampdoop (op dinsdag).
Wat neem je mee
Hier vind je een algemene paklijst: klik
Daar voeg je de volgende dingen aan toe:
- Een recente pasfoto! Dat hoeft geen officiële te zijn, een goede pasfoto met de telefoon en geprint op de thuisprinter is ok.
- Extra ondergoed en sokken (4 paar minimaal)
- Washandje + Handdoek (geen wegwerp)
- Elastiekjes voor in je haren, incl. reserve
- Kam/borstel
- Zonnebrand (ook merken met je naam)
- Aftersun
- Crème tegen jeuk van processierups (bijvoorbeeld)
- Plakbank (liefst ducktape) om eventuele haren van processierups weg te tapen
- Extra paar schoenen
- Waterschoentjes (voor tijdens de kampdoop)
- Zakdoekjes
- Leesboek
- Pen en papier
- Citronella of Azaron
- Deet, insectenwerend middel
- Brildragers: doe je (zonne-)bril in een stevige koker! Denk aan een reservebril
- Uitdeelzak snoepjes
Voor de kampdopers (degene die voor het eerst op ZOKA gaan met de Welpen Ochtendhorde):
- Oude kleren die heel erg vies mogen worden en niet meer mee naar huis hoeven (de ervaring leert dat de kleren beter in de vuilnisbak kunnen verdwijnen dan pas thuis. Een setje "wegwerp" kleding is dan ook het beste.)
- Waterschoenen of een ander extra paar schoenen dat nat en vies mag worden en niet uit kan vallen zoals slippers of laarzen
Kosten
We vragen geen kampgeld. Naast de lagere kosten wordt de contributie die we normaal voor onze programma's beschikbaar hebben, maar die vanwege corona niet door konden gaan, benut voor het zomerkamp. Alleen nieuwe, recent ingestroomde leden betalen een bijdrage in de kosten.
Kinderen nemen geen zakgeld mee. Er is geen gelegenheid dit uit te geven. Ook een ansichtkaart wordt niet gestuurd dit jaar.
Medische zaken
De leiding is in bezit van EHBO. Indien noodzakelijk schakelen we een (huis)arts in, ouders worden hiervan op de hoogte gebracht.
Tijdens het kamp controleren we elke ochtend op teken. Wordt een teek gevonden, dan noteren we de vindplaats en datum.
Nog enkele verschillen met normaal
Er is dit jaar geen ouderavond. Ook doen we nu geen controlerondje meer van de gezondheidsformulieren. Wat dat betreft komt dit ZOKA overeen met een normaal weekendje op een ander moment gedurende het jaar.
Kinderen leveren dit jaar geen wit T-shirt in.
Opgeven
We zijn laat met de uitvraag, maar vanwege het bestellen van de boodschappen is het toch van belang op tijd te weten met hoeveel we zijn. Daarom de vraag om uiterlijk maandag 6 juli voor 18:00 op te geven OF af te melden. We verwachten dus van iedereen een reactie in het formulier hieronder.
Vergeet ook niet om medische bijzonderheden te noteren en dieetwensen.
Info voor de ouders:
Trip down memory lane (voor papa's en mama's. Om inzicht te geven in onze struggles)
Eind vorig jaar startten we met de voorbereiding van ons ZOKA. De kamplocatie lag voor jaareinde vast, een thema werd bedacht en uitgewerkt en programma's in de themalijn uitgewerkt. En toen kwam Corona. Dat maakte alles anders. De voorbereidingen lagen volledig stil. Na lang wikken en wegen en met het concept kampprotocol in de hand hebben we uiteindelijk moeten besluiten onze kamplocatie af te zeggen. Met de regelgeving van toen (die soms binnen een week weer veranderde!) was het onmogelijk om een kamp te organiseren. We konden niet op locatie komen (want geen OV en niet samen in de auto), konden daar niets ondernemen (want we mogen onze bubbel niet uit en het terrein niet af) en hadden grote moeite met het delen van toiletten met 850 andere scouts. Om maar wat te noemen. En bovenal was er vanuit Den Haag nog geen helder groen licht of jeugdgroepen überhaupt op kamp mocht.
Al eerder waren we begonnen met zoeken naar alternatieven. De eigen blokhut kwam in beeld, alternatieve programma's werden bedacht. Maar nog steeds was niet zeker of we op kamp mochten, zelfs als dat in de eigen blokhut was. Ook wisten we niet of het dagactiviteiten moesten worden, dan wel dat we mochten blijven slapen en welke regels precies golden. Pas halverwege juni kregen we groen licht. We mogen op kamp, we mogen slapen, en we kregen 85 pagina's protocol voorgeschoteld. Of we ons dat even eigen wilden maken, en in 3 weken tijd het hele kamp willen regelen conform het protocol.
Ook de kamplocaties hadden een uitdaging. Konden zij voldoen aan de regels? En hoe? En konden speltakken met die pak papier in de hand doen wat ze gepland hadden te doen op die kamplocatie? Tijdens (het zoveelste) ingelaste teamleidersoverleg op 18 juni bleek dat 6 of 7 speltakken mogelijk uit moesten wijken naar de eigen blokhut. Kamplocaties hadden besloten niet open te gaan, een speltak was niet meer welkom, of de leiding kreeg het niet geregeld op die locatie. Twee dagen later, op zaterdag 20 juni, hadden meerdere speltakken met enorm hard werken alsnog groen licht kunnen regelen voor een (alternatieve) externe locatie. Drie speltakken bleven over en moesten de eigen blokhut delen. Een nieuw overleg was nodig om de beschikbare tijd te verdelen, te zorgen dat de verplichte kampbubbels gehandhaafd kunnen worden, speltakken die extern gaan ruimte bieden voor aankomst en vertrek, en om extra wc's aan te laten rukken (want elke bubbel moet 2 eigen wc's hebben in een aparte ruimte).
Op diezelfde zaterdag hebben we jullie tijdens de opkomst gevraagd na afloop van het draaien samen te komen in het spelbos. Daar kregen jullie, en eerder al de kinderen, de blijde boodschap dat we op ZOKA mogen.
Toen de onderlinge afstemming er was en al het regelwerk op groepsniveau haalbaar bleek, moest het hele kamp door ons nog in elkaar gedraaid worden. Wat normaal in april of mei nagenoeg klaar is en in juni wordt verteld op een ouderavond, moest op 20 juni nog volledig worden bedacht en georganiseerd. Een heel karwei, als je ook kijkt naar de extra druk die op de leiding privé staat om school/werk in te halen dat uitgesteld was vanwege Corona.
We hebben ons uiterste best gedaan om met de kennis en regels van dat moment (die vandaag weer anders is dan vorige week...) iets te regelen dat zomerkamp zo goed mogelijk benadert. We denken dat dat gelukt is.
En nu zijn we zo ver, we kunnen wat dingen met jullie delen. Dat doen we hierboven.....Tot zo ver memory lane
--> Bespreek thuis met de kinderen wat wij van hen verwachten en wat zij van ons kunnen verwachten. Wat dat is lees je hieronder.
Graag willen we jullie attenderen op de maatregelen rondom corona....een verplicht nummer, maar wel een absolute voorwaarde om een zomerkamp te mogen organiseren dat instemming krijgt van overheid, Gemeente Eindhoven en Veiligheidsregio.
- De zomerkampen worden georganiseerd in Kampbubbels cf. het protocol van RIVM/kabinetsbesluit:
- binnen een Kampbubbel kunnen kinderen binnen én buiten samen spelen, eten en slapen zonder de anderhalve meter regel in acht te nemen. Alle andere hygiënemaatregelen zoals gesteld door de overheid gelden wel voor de kinderen en alle andere deelnemers aan het kamp.
- leiding houdt 1,5 meter afstand tot elkaar.
- leiding hoeft geen afstand te houden tot kinderen, maar beperk fysiek contact als dat mogelijk is.
- We beperken in het activiteitenprogramma bij kinderen tot en met 12 jaar spelactiviteiten waarbij handen vast gehouden moeten worden.
- Kinderen mogen NIET deelnemen als
- je de afgelopen 24 uur of bij de start van het kamp één of meerdere van de volgende (milde) klachten hebt (gehad): neusverkoudheid, loopneus, niezen, keelpijn, lichte hoest, benauwdheid, verhoging, koorts en/of plotseling verlies van reuk of smaak
- je bij de start van het kamp een huisgenoot/gezinslid met koorts en/of benauwdheidsklachten hebt.
- je het nieuwe coronavirus hebt gehad (vastgesteld met een laboratoriumtest) en als dit in de afgelopen 7 dagen is vastgesteld.
- je een huisgenoot/gezinslid hebt met het nieuwe coronavirus (vastgesteld met een laboratoriumtest) en als je korter dan 14 dagen geleden contact gehad hebt met deze huisgenoot/gezinslid terwijl hij/zij nog klachten had.
- je in quarantaine bent omdat je direct contact hebt gehad met iemand waarbij het nieuwe coronavirus is vastgesteld.
- je in een risicogroep zit, dan is toestemming nodig van je ouders. Overleg eventueel met de huisarts.
- je ziek wordt of klachten krijgt tijdens het kamp, dan moet je direct naar huis. Ouders dienen een kind binnen 1 uur op te halen.
- Vanwege de kampbubbel is het niet de bedoeling die bubbel tijdens kamp uit te breiden
- Hiermee worden extra risico's zo veel mogelijk buiten de bubbel gehouden
- Het is dan ook niet mogelijk om de bubbel later te betreden. Iedereen komt tegelijk (zondag 13:30) en iedereen vertrekt tegelijk (dinsdag 20:00).
- Zijn er toch redenen om eerder te vertrekken, dan zijn die besproken met - en akkoord bevonden door de leiding.
- Zodra je de bubbel verlaat mag je niet meer terug.
- Boodschappen laten we zo veel mogelijk bezorgen, de leiding verlaat de bubbel tussentijds alleen indien nodig en met inachtname van de regels vanuit de overheid.
- Ouders mogen (net als elk jaar) niet tussentijds langs komen op onze locatie. Zeker ook niet i.v.m. heimwee.
- Brengen en halen
- De overheid schrijft een kiss en ride voor, ouders mogen in dat geval de auto niet verlaten. We vinden dit te ver gaan, dus willen ouders vragen hun kind netjes bij ons af te leveren om goed "afscheid" te kunnen nemen van de kroost.
- De overheid schrijft verschillende aankomsttijden voor, waarbij iedere ouder een blok van enkele minuten krijgt om een kind te droppen en doei te zeggen. Ook dit vinden we te ver gaan.
- Om bovenstaande redenen hebben we de volgende regels voor (gelijktijdige) aankomst en vertrek
- Brengen doen we op de door de leiding ter plekke aangegeven wijze
- Brengen en halen in het spelbos
- Betreden spelbos via de slagboom, dus niet langs de blokhut
- Ouders houden steeds 1,5 mtr afstand van andere volwassenen, inclusief alle leiding
- Ouders houden steeds 1,5 mtr afstand van alle kinderen, behalve die van hen zelf
- Ouders mogen niet in/nabij de tenten komen
- Ouders mogen niet in/nabij de blokhut komen
- Ouders mogen alleen in het spelbos komen op de aangewezen plek. Andere delen maken onderdeel uit van de kampbubbel van een andere speltak, en mogen niet betreden worden
- Ouders kunnen geen gebruik maken van het toilet
- Liefst 1 ouder per kind, maak een keuze tussen papa of mama
- Broertjes/zusjes blijven thuis, of evt in de auto met de andere ouder
- Ouders zetten spullen van de kinderen neer op de aangewezen plek (NIET in of nabij de tenten)
- Als we deze regels in acht kunnen nemen, dan zien we af van kiss en ride en een aankomstblok per kind.
- Slapen
- Kinderen slapen bij elkaar in tenten
- Door de tassen tussen de bedden in te zetten en de kinderen om en om neer te leggen, houden ze meer afstand tussen hun gezicht.
- Tenten worden overdag gelucht, 's nachts staan ventilatieroosters verplicht en maximaal open (houdt rekening met type slaapzak en pyjama als het koud mocht zijn)
- Leiding slaapt (waarschijnlijk ieder in een) aparte tent, vanwege het protocol mogen zij niet allemaal bij elkaar liggen. Sowieso slapen zij altijd apart van de kinderen
- Spelen
- Kinderen hoeven geen afstand te houden tot de leiding, leiding onderling wel
- We beperken in het activiteitenprogramma bij kinderen tot en met 12 jaar spelactiviteiten waarbij handen vast gehouden moeten worden.
- Hygiëne
- Kinderen wassen meermaals per dag hun handen 20 seconden met zeep
- Afdrogen van de handen doen we met papieren doekjes
- Hoesten en niezen in de ellenboog
- Niemand draagt mondkapjes of andere beschermingsmiddelen
- Sanitair wordt alleen gebruikt door kinderen en leiding van de Welpen Ochtendhorde
- Leiding en kinderen hebben apart sanitair
- Sanitair wordt meermaaldaags gereinigd met alcohol
- Douchen is zeer beperkt mogelijk. Binnen kan dit niet, uitgezonderd een calamiteit. Buiten proberen we een geïmproviseerde douche te maken. Deze wordt alleen op de laatste dag gebruikt, de dag waarop de kampdoop is.
- Bestek, borden en bekers worden niet uitgeruild. Na gebruik wordt grondig afgewassen
- Persoonlijke hygiëne tijdens ons (korte) kamp is belangrijker dan normaal
- Omdat er meerdere kampbubbels tegelijkertijd zijn
- worden kampbubbels van elkaar gescheiden
- slaapt de andere speltak ver bij ons vandaan in eigen tenten
- maken ze gebruik van andere wc's in gehuurde wc's
- wordt de blokhut alleen betreden door de leiding, rekening houdend met de regels
- gebruiken we andere delen van ons terrein voor spellen en kampvuur
- Na het kamp
- Horen we het graag als een van de kinderen ziek wordt
- Horen we zeker graag van coronabesmettingen
- worden andere deelnemers geïnformeerd over de genomen stappen, de mogelijke vervolgstappen, zoals het contactonderzoek dat mogelijk gedaan gaat worden door de GGD etc.
- We houd wel steeds rekening met de privacy van de personen in kwestie